• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۱۱-۲۹ - ۱۶:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

زمان برگزاری انتخابات کمیته ناظر بر نشریات مشخص شد

محمد سلطانی، خبرنگار: شیوه نامه جدید انتخابات نمایندگان کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه ها که آخرین بار در سال 98 دستخوش تغییر شده بود، اخیرا منتشر شده است تا بعد از این، شیوه نامه جدید ملاک عمل در دانشگاه ها قرار بگیرد. اما آنچه در این میان به چشم می آید، کاهش محسوس بندهای این شیوه نامه است. به طوری که 2 فصلی در شیوه نامه قبلی وجود داشت، در اصلاح جدید حذف شده است تا نشان می دهد در روند فعلی قرار است فرایندها برای دانشجویان شرکت کننده تسهیل شود.
یونس فرزین‌فرد، عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم در گفتگو با «فرهیختگان» با اشاره به حذف 15 ماده ای این شیوه نامه گفت: در شیوه نامه جدید، از 7 ماده به 58 ماده رسیدیم و دلیلش هم این بود که بسیاری از آنها اضافه بوده است. آخرین تغییری که در این شیوه نامه صورت گرفته مربوط به حق رای دانشگاه ها در شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم است. به عبارت دیگر بر اساس جدول شیوه نامه جدید، دانشگاه‌هایی که یک تا 10 حق رای در انتخابات کمیته ناظر داشته باشند، به صورت اتوماتیک برای انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات نیز حق رای دارند؛ البته تغییرات به همینجا محدود نشده و چنین دانشگاه هایی به ازای هر 10 حق رای، حق رای دیگری برای آنها اضافه می‌شود؛ به عبارت دقیق تر اگر دانشگاهی 15 حق رای برای انتخابات کمیته داشته باشد، برای انتخابات نمایندگان دانشگاه، 4 حق رای خواهد داشت.
او درباره زمان بندی انتخابات بر اساس شیوه نامه جدید گفت:  این اتفاق از نیمه بهمن‌ماه تا نیمه اول اسفند ماه دنبال می شود و با توجه به اینکه ابلاغیه انتخابات با تاخیر همراه بود؛ بنا داریم تا انتخابات از بازه 23 بهمن ماه 26 اسفند ماه انجام شود؛ البته باید این را هم بگویم که با توجه به شیوه نامه جدید این بازه زمانی به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. 
عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم تبصره 2 ماده یک شیوه نامه قبلی را یکی از مهمترین ایرادات آن معرفی و خاطر نشان کرد: بر اساس این بند،  نشریات دانشجویی باید در طول یک‌سال نشریات خود را منتشر می‌کردند، در حالی که اگر بنا بود بر اساس ان عمل کنیم، بسیاری از نشریات با مشکل جدی مواجه می شدند؛ دلیلش هم آن بود که تازه دانشگاه ها از اردیبهشت امسال بود که حضوری شده و به همین دلیل نشریات فضا را برای فعالیت دوباره مناسب دیدند و اگر می خواستیم این بند را ملاک قرار دهیم، طبیعتا مشکلات زیادی ایجاد می شد. 
فرزین فرد با انتقاد از شرایط امروز نشریات گفت: امروز می بینیم که برنامه ریزی های پراکنده ای برای این حوزه صورت می گیرد که باعث بروز مشکلاتی شده است؛ به طور مثال هنوز دستورالعمل جشنواره تیتر صادر نشده است؛ با وجود اینکه چند ماه پیش این دستورالعمل مورد بازبینی قرار گرفته، اما هنوز ابلاغیه آن به دست دانشگاه ها نرسیده است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار